Konsertarkiv / september 8, 2020

7-8 maj 2022

7 & 8 maj 2022
Katarina kyrka
Högbergsgatan 13a Stockholm – SLs reseplanerare

De tusendes symfoni 

”Allt förgängligt är bara en liknelse. Det otillräckliga – här blir det fulländat..” Så inleds slutkören som tar oss fram till musikhistoriens största crescendo och klimax. Mahler har enorma ambitioner, och lyckas! För att kunna genomföra Mahlers idé om det fullkomliga ögonblicket behövs en stor symfoniorkester, ett brassband, två stora blandade körer och en disktantkör. Utöver det två orglar, tre harpor och åtta solister.

Medverkande:
Jessica Elevant, sopran
Maria Fontosh, sopran
Hanna Fritzson, sopran
Erika Sunnegårdh, mezzosopran
Susanna Sundberg, alt
Jesper Taube, tenor
Carl Ackerfeldt, baryton
John-Erik Eleby, bas

Kör 1:
Katarina Nova, Katarina Oratoriekör, Katarina Ungdomskör, Katarina Vokalensemble, John-Erik Elebys Kammarkör
Kör 2:
Cappella Catharine, Katarina Kammarkör, Katarina Manskör, Katarina Vega
Kör 3: Cathrinorna Diskanterna, Katarina Gosskör, Storkyrkans Gosskör
Orkestern Filialen, konsertmästare: Bernt Lysell
Solna Brass
Dirigent: Hans Vainikainen

Stora bilden: Beethoven Frieze, av Gustav Klimt, via WikiArt.com. Målningen delar många av symfonins teman, och det har sagts att Klimts porträtt av Beethoven baseras på Mahler.

Hans V

Hans Vainikainen

Mahler 263x263

Gustav Mahler

Kkören

Katarina körer

Om musiken

 
Det sägs att Gustav Mahler drabbades av en överväldigande inspiration och komponerade hela verket under en sommar 1906. Verket består av två delar som i sig är uppdelade i kortare stycken. Del ett utgår från den latinska 800-talshymnen Veni creator spiritus (Kom skaparande) och del två utgår från slutscenen ur Goethes Faust.