Konsertarkiv / september 29, 2020

29 september 2024

29 september 2024 kl 15.00
Konserthuset, www.konserthuset.se
T-Hötorget – SLs reseplanerare

Metropolis – Romance and the City

Häng med till Konserthuset den 29 september, när Orkestern Filialen med vänner gör en hyllning till storstaden. Musiken som utgör programmet skildrar metropolen med alla dess motsägelser, för här finns ju allt – trafik och buller, men även parker och tysta gator. Framför allt finns det människor. Repertoaren speglar dessa kontraster och denna mångfald, med varierade verk som har romantik som gemensam nämnare. Eftersom staden också är hemvist för många människor som är ensamma och utsatta skänker vi för den här konserten 50 kronor av varje såld biljett till Stadsmissionen. Titta på vår trailer här!

Andreas Hanson leder föreställningen. Han har dirigerat samtliga professionella orkestrar i Sverige och är flitigt anlitad på kontinenten. Han har spelat in drygt 20 skivor för BIS, Serpent och Chandos. Han har studerat med Sir Andrew Davis i London, Carlo Maria Giulini i Milano samt vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, där han också har undervisat.

Christopher Wollter är guide på denna musikaliska stadsvandring. Han är känd för sina film- och tv-roller som Carl Strand Löwenhaag i Camilla Läckbergs Lyckoviken, klassens ledare i Anna Odells Återträffen, Majas pappa i Störst av allt och Micke i Netflix-filmen Dancing Queen. På scen har han spelat titelrollen i Doktor Zjivago och framstående roller i bl a Chess, Så som i himmelen, Les Misérables och Sound of Music. Han har även medverkat i Så ska det låta, Doobidoo, Lotta på Liseberg och Allsång på Skansen.

Nils Hansson Meng växte upp i en musikerfamilj. Hans talang som pianist upptäcktes tidigt och han blev tilldelad Mai von Rosen-stipendiet, första pris i Västerås pianoduotävling och tredje pris i Stockholm International Piano Competition. Han har studerat vid Sibeliusakademin i Helsingfors under ledning av Tuija Hakkila och Ilmo Ranta och vid Universität der Kunste Berlin för Lucas Blondeel. Meng har under senare år fått utmärkelser för sitt spelande, bl a förstapriset i Stockholm International Piano Competition. Han har turnerat i Asien och Baltikum samt uppträtt i Sverige på Stockholms konserthus, Berwaldhallen, Kungliga slottet och Riksdagen.

Central Swedish Band, som gör en spännande insats i Roms pinar, bildades 2018 som fortsättning på det tidigare initiativet Salvation Army Central Brass. Musikkårens mål är att beröra och inspirera de som lyssnar genom att spela Frälsningsarméns musik på en hög nivå. Dirigenten är Fredrik Råström.

Stockholms popkör sjunger indie och annan bra pop i tre eller fyra stämmor, arrangerat av körledaren Cecilia Åslund. Vi i Filialen är glada och peppade att kören hoppar in på Streets of London!

stora bilden: Victoria harbour av Wilfredor, via Wikimedia Commons

Andreas Hanson 263

Andreas Hanson

wollter

Christopher Wollter

Meng

Nils Hansson Meng

Om musiken


Gottfried Huppertz (1887 – 1937), temat ur filmen Metropolis (1′)
Konserten inleds med temat ur filmen som gett konserten dess namn: Fritz Langs odödliga klassiker från 1927 om den tekniskt fascinerade staden Metropolis. Filmen skildrar ett tänkt Manhattan 2026 – en stad där överklassen lever under paradisiska förhållanden medan arbetarna har en svårare tillvaro i en slags underjordisk värld. Freder, sonen till stadens härskare, blir förälskad i den vackra Maria, som lär undervärldens barn att de är lika mycket värda som överklassen och visar Freder helvetet som finns under jorden. Kaos uppstår när en uppfinnare gör en robot som ser ut som Maria, men kärleken och mänskligheten vinner och Maria befriar barnen.

Ottorino Respighi (1879 – 1936) Pini di Roma (19′)
Med detta magnifika verk stannar vi kvar på 1920-talet, men förflyttar oss från science-fictions dystopiska värld till Respighis Rom, närmare bestämt till de vackra och  grandiosa pinjer som växte i Villa Borghese (sats 1), i närheten av en katakomb (sats 2), på stadens högsta kulle Gianicolo (sats 3) och på den antika Via Appia (sats 4).

Richard Addinsell (1904-1977) Warsaw Concerto (9′)
Richard Addinsell skrev denna välkända konsert år 1941 för filmen Dangerous Moonlight, som handlade om den polska motståndet mot nazisternas invasion två år tidigare. Musikens teman skildrar både kampen om Warsawa och kärlekshistorien mellan filmens huvudfigurer. Även om romantiken musikhistoriskt hör till 1800-talet brukar denna pianokonsert förknippas med den romantiska stilen.

Hilding Rosenberg (1892-1985) ur Orfeus i stan (8′)
Ungefär samtidigt – 1938, för att vara exakt – komponerade Hilding Rosenberg i Stockholm musik till en balett som skildrar en magisk utforskning av staden. Carl Milles staty av musikens gud Orfeus, som står utanför Stockholms Konserthus, vaknar till liv och lämnar Hötorget på jakt efter Eurydike. Han hittar henne vid Operans sceningång och paret hamnar på en nattklubb. Det slutar illa – det blir bråk, paret tvingas fly, och Orfeus återgår så småningom till sin ställning som staty – men det händer mycket roligt på vägen. Vi spelar satserna Intermezzo, På Kärleksudden och Fredrika Bremerstatyn.

John Kander (född 1927) Tema från New York New York (4′)
Denna välkända sång brukar förnippas med Frank Sinatra, men komponerades ursprungligen för Liza Minnelli som sjöng den i Martin Scorseses film från 1977 med samma titel. Vi spelar Anders Berglunds häftiga arrangemang.

George Gershwin (1898-1937) An American in Paris (18′)
Den amerikanska kompositören George Gershwin kombinerade jazzinfluenser från sitt hemland med intryck han fick när han besökte Paris på 1920-talet i denna symfoniska dikt som urframfördes 1928. Verket är alltså samtida med Huppertz Metropolis och Respighis pinjer, men ändå som från en annan värld. Det har kommit att förknippas med den berömda ‘rom-com’ från 1951 i vilken en sprudlande Gene Kelly dansar genom den franska huvudstaden och in i Leslie Carons hjärta. I detta verk möts konsertens samtliga teman – kärlek (för att inte tala om ”sex and the city”), mångfald, lugna promenader vid floden i soluppgången och massor av kaos och trafik. Glöm inte att lyssna efter biltutorna!

Ralph McTell (född 1944) Streets of London (4′)
McTell skrev och spelade in denna sång 1969, men den slog igenom först två år senare när Roger Whittaker gjorde den till en hit. Sedan dess har det gjorts hundratals covers av låten. Sången fick nytt liv när McTell spelade in den 2017 med Annie Lennox och sångare ur välgörenhetsorganisationen CRISIS. Vår version har arrangerats speciellt för denna konsert av Pär Olofsson, som har haft ett långt samarbete med Filialen.