Konsertarkiv / september 3, 2020

19 september 21

19 september kl 18:00
Eric Ericsson-hallen, www.ericericsonhallen.se
Kyrkslingan 2-4, 111 49 Stockholm – SLs reseplanerare

Classic Filialen

Aimez-vous Brahms? Filmen Goodbye Again (1961), med Ingrid Bergman i huvudrollen, har denna fråga som alternativ titel, och temat från tredje satsen i Brahms Symfoni nr 3 återkommer gång på gång. Melodin är en klassiker i flera bemärkelser. Den används även i Undercurrent, en film noir från 1946 med Katharine Hepburn, Angel Face från 1952 med Jean Simmons och Robert Mitchum, The Rosary Murders (1987), Kill Your Darlings (2013), med flera. Frank Sinatra lånade melodin för ‘Take My Love’ (1951), Serge Gainsbourg plankade den i ‘Baby Alone in Babylone’ (1983) precis som Carlos Santana (‘Love of My Life’, 1999). Den förekommer även i datorspel (Civilization IV) och musikvideo (Stevie Wonder’s ‘Part-Time Lover’). Svaret på frågan ‘Aimez-vous Brahms?’ är helt enkelt: ja! Det gör vi och många andra!

Årets första höstkonsert ägnas åt odödliga klassiker som denna. Förutom Brahms blir det Beethovens Leonoraouvertyr samt hans pianokonsert nr 5 (‘Kejsaren’). Även dirigenten är en klassiker i sammanhanget – Glenn Mossop, som förutom sina många uppskattade framträdanden med Orkestern Filialen har dirigerat Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester och Folkoperan samt även undervisat i orkesterdirigering vid Kungl. Musikhögskolan.

Solisten Anna Christensson har sedan sin diplomkonsert 2007 etablerat sig som klassisk pianist med ovanligt stor bredd. Hon brinner särskilt för att sänka trösklarna för alla typer av publik genom att ha ett musikantiskt förhållningssätt till repertoaren, utan att för den skull ge avkall på sin konstnärliga integritet. Hon har fått flera utmärkelser för sitt spel och har varit solist med ett flertal av de svenska professionella orkestrarna. Hon intresserar sig inte bara för den stora klassiska och romantiska ”kanoniserade” repertoaren, utan också för musik som ligger lite vid sidan av allfarvägarna. Genom flera kritikerrosade skivinspelningar på österrikiska Capriccio har hon bidragit till att sprida intresset för svensk musik utomlands. Anna är en flitig kammarmusiker, och har dessutom varit engagerad i en rad samarbeten på såväl dans- som teaterscener. Som medlem i Curious Chamber Players, en ensemble för samtida kammarmusik, har hon framträtt på en lång rad internationella festivaler och uruppfört närmare 200 verk. Hon har också varit engagerad som kapellmästare på Kungliga Operan i Stockholm, och sedan 2014 är hon musikalisk ledare för stockholmsbaserade Kamraterna Opera.

Information om biljetter
Det glädjer oss att få spela tillsammans och inför publik igen, men då covid är inte besegrad kan vi inte fylla hallen. Ett begränsad antal biljetter finns till salu inför denna konsert. Det bästa sättet att få tag i en biljett är om du känner någon i orkestern. Gör du inte det är du välkommen ändå: mejla till info@orkesternfilialen.se så hjälper vi dig.

Stora bilden: Yves Montand och Ingrid Bergman i Goodbye Again/Aimez vous Brahms (1961). Med tillstånd av Alamy.

dirigenter_Mossop

Glenn Mossop

Anna_Christensson_06_web

Anna Christensson
Foto: Lars Löfvendahl

Unknown-1

Johannes Brahms

Om musiken

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Leonore Overtyr #3
Leonore Overture #3 opens Beethoven’s only opera, Fidelio, which was called Leonore, when first staged in 1805, at a time when Napoleon’s troops were overrunning Vienna. This overture (one of four Beethoven wrote for the opera) opens with a solemn introduction, which is fitting, it has been said, given the themes of personal freedom that the opera explores. The allegro, in C major, begins softly, but then develops into a hymn to liberty.

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Pianokonsert #5, ’Kejsaren’
The ‘Emperor Concerto’ was Beethoven’s last completed piano concerto, written between 1809 and 1811 in Vienna. It was, however, an archduke rather than an emperor who first performed it – Beethovens patron and pupil, Archduke Rudolf.

Johannes Brahms (1833-1897): Symfony #3 (1883)
Freedom is a theme in this symphony, as in the overture that opens this concert. But it was a different sort of freedom than Beethoven had in mind. At the time of the Third Symphony, Brahms was a fifty-year-old bachelor who declared himself to be Frei aber froh, ”Free but happy”.