Konsertarkiv / september 4, 2020

14 november 2021

14 november 2021 kl 18.00
S:t Görans kyrka, www.svenskakyrkan.se/västermalm/stgöranskyrka
Welanders väg 2, 112 50 Stockholm – SLs reseplanerare

Te Deum x Tre

Att få trotsa mörkret med musik igen – detta skall firas! Välkomna på en konsert fylld av glada toner och tacksägelse psalmer för kör och orkester: Te Deum av Haydn, Dvorak och Bruckner. Med  S:t Görans Kammarkör och S:t Görans Motettkör under ledning av Olov Risberg.

7059 copy

Olov Risberg

Joseph_Haydn

Josef Haydn

Dvorak 263

Anton Dvorak

Om musiken

Joseph Haydn (1739-1809) skrev detta magnifika drama i tre delar på uppdrag av Kejsarinnan Marie Therese av Österrike, som hade en vacker sångröst och musicerade tillsammans med tonsättaren när han besökte slottet. Te Deum komponerades cirka 1799 och framfördes för första gången år 1800, i Eisenstadt, där familjen Esterhazy firade Lord Nelsons ankomst. Detta är ett verk för kör (och orkester, såklart), utan solister, med två långa allegropartier och ett centralt adagio. Verket öppnas i C-dur – den festliga tonarten.

Det är även en kvinna som står bakom Te Deum av Antonín Dvořák (1841-1904). Mrs. Jeannette Thurber, en filantrop och musikälskare, hade övertalat den tjeckiska tonsättaren att komma till USA och bli chef för hennes National Conservatory of Music i New York. 400 år innan Dvoraks ankomst 1892 landsteg Columbus i ‘den nya världen’. Detta skulle firas tyckte Thurber och gav tonsättare i uppdrag att skriva ett verk för att fira tilldragelsen; ‘the proposition’, skrev Thurber, ‘is that Dr. Dvorak choose some Latin Hymn such as Te Deum laudamus or Jubilate Deo or any other which would be suitable for the occasion’.

Anton Bruckner (1824-1896) skrev hans Te Deum 1883. Verket har kallats ‘a hymn of thanksgiving’ och redan under hans livstid blev det ett av Bruckners populäraste verk. Precis som Haydns, är Bruckners Te Deum skrivit i den ljusa och pampiga tonarten C-dur. Under hans sista levnadsår framfördes verket 30 gånger, från Wien till Cincinnati Ohio. Trots detta var de 50 gulden Bruckner fick i ersättning när Te Deum publicerades hans enda inkomst som tonsättare under sin livstid. Gustaf Mahler köpte ett av de publicerade partituren, men där Bruckner skrivit ‘for chorus, solo voices and orchestra’ strök Mahler texten och skrev istället ‘for the tongues of angels, God-seekers, tormented hearts, and souls purified in the fire’.